dinsdag 14 juni 2016 / See All This / Stephen Shore, New York City, New York, september-oktober 1972 ���© Stephen Shore, Courtesy of the artist and 303 Gallery, New York

Beeldende kunst / The Photographer's Cookbook

Pittige worst & serieuze martini

De Hongaarse fotograaf Brassaï verontschuldigde zich met een handgeschreven briefje dat hij de deadline had gemist – en alsjeblieft, kon zijn recept voor een pittige paprikaworst met bijbehorende foto toch nog mee in het boek? Ansel Adams stuurde een recept voor een ei gepocheerd in bier, Robert Heinecken zond instructies voor een ‘serieuze martini’, met het advies die vooral niet voor 11 uur ’s ochtends te drinken. En John Gossage stuurde een kaartje vanuit het Colonial Steak House & Cocktail Lounge in Atlantic City: ‘Ik ga altijd uit eten.’

 

Bijna veertig jaar geleden, in 1977, vroeg het George Eastman Museum (Rochester, New York) fotografen om hun favoriete recept en hun mooiste foto daarbij, om er een boek van te maken. Alhoewel maar liefst 120 fotografen reageerden en de prachtigste foto’s binnenkwamen, belandde het materiaal door omstandigheden in een la. Tot het daar in 2013 uit gehaald werd door curator Lisa Hostetler, die besloot het oorspronkelijke plan alsnog uit te voeren.

 

The Photographer’s Cookbook bevat vijftig grappige, verrukkelijke, ingewikkelde en in-één-minuut-klare recepten. Ze zijn afkomstig van grote namen als Richard Avedon, Arnold Newman en Horst P. Horst, en fotografen als Stephen Shore en William Eggleston die in die periode net de aandacht van een groter publiek begonnen te trekken. Daarmee is het boek ook te zien als een soort virtuele tijdscapsule van de fotografische gemeenschap uit de jaren zeventig.

 

Aan sommige recepten kan je trouwens maar beter niet beginnen. De ‘Formalist Stew’ van Les Krims bijvoorbeeld heeft 185 ingrediënten en kost 31 dagen om te maken. ‘Het enige probleem is dat je omkomt van honger en verveling voordat het klaar is.’